AA

Life-Threatening "Brake Check": The Highway Is Not for Educating

The intentional slowing down of tailgaters, known as "Brake Check," poses a dangerous risk on Austria's highways, warns the Austrian Road Safety Board (KFV). Especially in winter driving conditions, this maneuver increasingly leads to life-threatening accidents.

Tailgating and aggressive driving are the number one annoyance on Austria's highways, as a KFV survey shows. Many affected individuals react out of anger with an equally dangerous "countermeasure." They intentionally slow down the tailgaters. 24 percent of the surveyed highway users have frequently or very frequently observed such "Brake Checks." The KFV warns against these dangerous maneuvers, as every third person killed on highways and expressways dies in rear-end collisions. The danger is particularly high with the upcoming winter driving conditions. 

Responding to Tailgaters by Braking - KFV Warns

Driving on highways and expressways often turns into a real test of strength, warns the Austrian Road Safety Board (KFV). The dynamic is often the same: A vehicle is driving in the far left lane of the highway. Pressure is applied from behind through close tailgating or flashing headlights to force faster driving or a lane change. The driver in front then tries to "educate" the tailgater by briefly and sharply tapping the brakes. A dangerous situation.

"Brake Check" is the technical term for this intentional slowing down. According to a recent KFV study from 2025, 24 percent of the total 1,055 respondents have frequently or very frequently observed this behavior on highways and expressways. Close tailgating and aggressive driving are even perceived frequently or very frequently by 64 percent – these are considered triggers for "Brake Checks." Dipl.-Ing. Klaus Robatsch, head of the traffic safety department at KFV, explains: "We not only asked which observations are made most frequently, but also which misconduct annoys the respondents the most. The result is clear: 93 percent of respondents are most annoyed by close tailgating and aggressive driving."

Every Third Fatality on Austria's Roads Dies in Rear-End Collision

Each year, an average of 1,008 accidents occur on Austria's highways and expressways, injuring 1,677 people and killing 14 (average of the last ten years). More than half (52 %) of the injured and 34 percent of the fatalities on highways and expressways each year are due to rear-end collisions. In comparison: In urban areas, "only" 19 percent and in rural areas (excluding highways) 16 percent of the injured are victims of rear-end collisions. Robatsch therefore appeals: "Too little distance and intentional braking as a kind of 'educational measure' are prohibited and life-threatening. Use the right lane whenever possible and return to the right after overtaking. Also, always maintain at least a two-second distance from the vehicle in front – only then can you react in time if there is sudden braking."

How to Best Deal with Tailgaters in Traffic

  1. Ist ein „Brake-Check“ in dieser Form überhaupt verboten? Das hinten fahrende Fahrzeug muss doch sowieso immer Abstand halten und mit Bremsungen rechnen?
    „Brake-Checks“ sind ausdrücklich verboten – siehe § 21 Absatz 1 StVO (Verbot des überraschenden Bremsens).
  2. Wann darf ich auf der Autobahn links fahren?
    Grundsätzlich gilt die Rechtsfahrordnung. Das bedeutet: Ich muss den rechtesten freien Fahrstreifen der Autobahn benützen. Zum Überholen darf ich aber auf den nächsten linken Fahrstreifen wechseln. Bewegt sich auf dem rechten Fahrstreifen eine geschlossene Fahrzeugreihe, so darf ich nebeneinander fahren, ohne zu überholen.
  3. Falls ich dennoch unberechtigt links fahre: Ist der Nachkommende dann zum Blinken, Hupen und knappen Auffahren berechtigt?
    Nein, sicher nicht. Das hintere Fahrzeug muss einen ausreichenden Sicherheitsabstand einhalten (das wären bei 130 km/h mindestens 39 Meter). Auch das Hupen ist in solchen Situationen verboten (§ 22 StVO).
  4. Muss ich schneller werden, wenn sich ein Fahrzeug von hinten nähert?
    Nein. Das könnte zum Überschreiten der zulässigen Höchstgeschwindigkeit führen. Oder dazu, dass man schneller fährt, als es die eigenen fahrerischen Fähigkeiten erlauben.
  5. Wer ist schuld, wenn mein „Brake-Check“ zum Auffahrunfall führt?
    In der Regel wird die Hauptschuld beim abbremsenden Fahrzeug liegen, dem Drängler könnte vor Gericht aber ein Mitverschulden gegeben werden.
  6. Welche Reaktion auf Drängler empfiehlt das KFV – wie komme ich aus so einer brenzligen Situation wieder legal und heil heraus?
    Ruhe bewahren und nach einer Lücke zum Fahrstreifenwechsel Ausschau halten. Keinesfalls abrupt und ohne „Spiegel-Spiegel-Schulterblick“ (Rückspiegel, Seitenspiegel, Schulterblick) auf den rechteren Fahrstreifen wechseln. Den Blinker setzen, um die Bereitschaft zum Wechsel anzuzeigen – das kann die Ungeduld des Nachkommenden dämpfen. Dann den Fahrstreifen wechseln und – falls nötig – gefühlvoll langsamer werden. 

(Red)

This article has been automatically translated, read the original article here.

  • VIENNA.AT
  • English News
  • Life-Threatening "Brake Check": The Highway Is Not for Educating
  • Kommentare
    Kommentare
    Grund der Meldung
    • Werbung
    • Verstoß gegen Nutzungsbedingungen
    • Persönliche Daten veröffentlicht
    Noch 1000 Zeichen