Motorcycle Trip: Things to Keep in Mind
Those who go on vacation with a motorcycle have to manage with limited storage space. It is also important where you place the luggage. "Additional weight changes the motorcycle's handling. Basically, the center of gravity should remain as far forward and as low as possible," explains Georg Scheiblauer, chief motorcycle instructor at ÖAMTC driving technology. The further back and higher the center of gravity is, the more problematic the influence on handling – the handlebars start to wobble, the bike tends to sway or rock over bumps.
These are the packing tips from the ÖAMTC expert
- Tankrucksack: Die schwersten Gepäckstücke sollten in den Tankrucksack, damit die Beladung zwischen den beiden Rädern und in der Nähe des Maschinenschwerpunkts liegt. Auch für sensible Gepäckstücke, wie z. B. eine Fotoausrüstung, ist der Tankrucksack der beste Aufbewahrungsort. Ebenfalls dorthin gehört alles, was schnell griffbereit sein muss, beispielsweise Landkarten. "Prinzipiell muss man aber darauf achten, dass der Tankrucksack nicht zu voll wird, sonst kann er den Lenkereinschlag und die Sicht auf Instrumente und Kontrollleuchten beeinträchtigen", warnt der Fahrtechnik-Experte.
- Seitenkoffer: Die beiden Seitenkoffer sollten links und rechts gleichmäßig beladen werden. Auch hier gilt: Schweres nach unten.
- Top Case: Die leichtesten Sachen kommen ins Top Case, denn das liegt am höchsten.
- Regenschutz: Nicht nur der Lenker, sondern auch das Gepäck sollte vor Regen und Nässe geschützt und wasserdicht eingepackt werden. Koffer gelten als wasserdicht, für Softgepäck gibt es Regenhauben. Der Motorradexperte der ÖAMTC Fahrtechnik empfiehlt, sensibles Gepäck wie Handys oder Fotoapparat zusätzlich vor Wasser zu schützen.
Adjust motorcycle and mindset to changed weight
For a safe holiday ride with the motorcycle, the right adjustment is essential – both for the bike and the rider. "On the motorcycle, the fork and rear suspension settings must be adjusted to the higher load, and the tire pressure adapted to the increased weight," explains Georg Scheiblauer. Additionally, the maximum permissible total weight must not be exceeded – as stated in the registration certificate.
The most important change, however, must take place in the rider's mind: "The driving style must be adapted to the changed handling due to the load," emphasizes the motorcycle expert. Before starting the trip, you should take a test ride with a full load.
(Red)
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